10 dagen binnenland.... - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van anneleen bolle - WaarBenJij.nu 10 dagen binnenland.... - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van anneleen bolle - WaarBenJij.nu

10 dagen binnenland....

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg anneleen

02 September 2008 | Suriname, Paramaribo

Hee allemaal...

Lange tijd geleden..
Eergisteren terug van binnenland.. Heb echt genoten!
Ben dag later dan gepland naar Atjoni gereden met bus... Veel bagage mee, want gedurende tien dagen moest ik ook nog wel wat eten... ha ha..

Sampi mijn tolk zou me opwachten in New Aroura.. Eenmaal in de boot richting daar.. werden we overvallen door een tropisch buitje.. Mijn papieren nat en mijn voorwerk (alle organisaties alvast op papier..) ook helemaal weggespoeld.. Was wel even jammer van werk...

Volgend dag zijn Sampi en ik in opdracht van Rob naar het Cunzi gegaan waar een vrouwtje woonde die lichamelijk gehandicapt was, zwanger was en ook nog een of andere ziekte had... Ging volgens Rob zo slecht met haar dat ze echt naar de stad moest, eerst nog even naar medische zending voor verwijzing, omdat anders zij of haar kind zou sterven.. .Familie was beetje overvallen door onze komst en wilde eignelijk niet dat Judith voor controle naar medische zending ging en eigenlijk al helemaal niet naar de stad.. Uiteindelijk was het ok,dachten we en ik naar de medische zending.. Nou die waren ook niet blij. .Ze hadden het idee dat Rob en ik zeg maar kritiek hadden op hun werk.. Na veel gepraat (meer dan uur later en diverse keren Rob gebeld, hij was er namelijk zelf niet bij!!) eindelijk gelukt. Judith zou maandag naar stad gaan. Alles zou betaald worden.. Heb alle gegevens doorgegeven en familie was accoord..(onderdak, vliegtuig, noem maar op!!) kreeg ik zondag telefoontje of ik het nog eens wilde uitleggen.. Mijn eigenlijke werk lag dus al twee dagen stil, maar vond dit toch wel heel belangirjk om te doen.. Zijn half uur lopend er naar toe gegaan en eindconclusie van het gesprek was dat ze het niet wilde. .Had te maken met cultuur, stukje wantrouwen tegen Mij, Rob, medische zending, etc... Hoop nu dat het toch ech goed afloopt met haar... Maar kon hun reactie niet echt snappen..

EErste paar dagen sliep ik bij Michaella.. Haar man had net besloten 2e vrouw te
nemen.. (zij wilde niet, maar volgens schoonfamilie hoorde dat er eenmaal bij..) Zit je midden in cultuur!!)
Dus echt geproefd van taal en cultuur en genoten van alle leuke contacten....Gebaden met een pangi aan( ben ook niet echt bruin, want mensen zijn best netjes! veel kleren aan dus!!) , douchen met calebas en geen echt toilet.. New auroura was nog luxe vergeleken met de dorpen die ik vanaf maandag ging bezoeken!!

Had er eerst even minder gevoel over. Jammer dat het met Judith niet gelukt was en sampi was ook steeds foetsie.. Heb hem even duidelijk gemaakt dat ik zo niet kon werken en vanaf toe ngeing het heel leuk!!
Zijn in een boot 24 dorpen afgegaan bovenop.. eindigend bij het laatste dorp aan de Suriname rivier tot aan samenvoeging twee andere rivieren..

Dorpelingen waren echt blij.. Hadden het idee dat er echt iets iets ging veranderen..
Iedere morgen om 8 uur zaten we in de boot op weg naar het volgende dorp... Werk bestond uit wachten tot ze verzameld waren, vervolgens met Sampi als gids in het Saramakaans eeen beeld proberen te krijgen van de oranistie.. Kan nu beejte saramakaans verstaan.. Spreken wordt moeilijker.. maar bepaalde standaard zinnen lukken me...
Was wel intensief en wat me pviel is:

Dat meer dan 3/4 nog niet of bijna niet gealfabetiseerd is... honderd jaar terug in de tijd leeft( geen toilet alleen regenwater als drinkwater heeft ,geen douche etc))...sommige niet verder dan hun dorp komen.., leeft van een kostgrondje, mannen duidelijk de baas zijn, niet weten hoe iets te moeten organiseren.. En arm zijn..Verderviel het me ook op dathet ene dorp meer gekregen had dan andere dorpen, maar dat dit ook te maken had met een aanwezigheid van een statuut.. en ga zo nog maar even door...
Sampie was tolk, maar spreekt zelf ook nog niet echt goed nederlands. Ik moest hem ook controleren of hij mij gesnapt had..
Ben nu een echte expert in het vergaderen...
En nog veel meer , eigenlijk te veel om op tenoemen. .Paar dorpen waren we erg gastvrij.. Slapen in mooiste huis, speciaal toilet zoeken.. kreeg nog een pangi en calebassen.. Erg leuk ..Hebben zelfs lied over mij voor mij gezongen.. (ben ook nog even medisch adviseur geweest)

Heb meer dan 50 kantjes volgeschreven en nu mijn onderzoek uitschrijven..
Voelde in ieder gevoel erg goed om dit alles in kaart te brengen en hoop dat er met mijn onderzoekje wat op touw gezet kan worden.. Heb er veel van geleerd!!

Zaterdag terug gevaren.. Ga ze allemaal wel missen, binnenkot ook nog terug, met paar geschenkjes voor hun... Wil dan diep het woud in met Sampi.. Heb nog steeds geen tijger gezien!!

Ha ha..
Nu weer in Paramaribo.. ERg leuke contacten nu met jongeren uit de buurt.. Veel lachen.. en vandaag start vakantieweek in Nis met 800 jongeren...
Dat was het weer...

Allemaal veel succes deze week en plezier!!

liefs Anneleen

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Suriname, Paramaribo

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

16 September 2008

tijd vliegt!!

02 September 2008

10 dagen binnenland....

11 Augustus 2008

canzi

06 Augustus 2008

veel te doen!!

02 Augustus 2008

trip new lombe
anneleen

Hoi! Leuk dat je even op mijn site komt kijken!

Actief sinds 16 Juni 2008
Verslag gelezen: 193
Totaal aantal bezoekers 13593

Voorgaande reizen:

05 December 2011 - 01 Juli 2012

Naar de andere kant van de wereld!!

23 Juli 2008 - 08 Oktober 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: