eerste paar dagen - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van anneleen bolle - WaarBenJij.nu eerste paar dagen - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van anneleen bolle - WaarBenJij.nu

eerste paar dagen

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg anneleen

28 Juli 2008 | Suriname, Paramaribo

Hee allemaal,

even een berichtje vanuit Paramaribo...
Zit op het ogenblik bij een vrouw in huis Jetty Melcherts.. Zij wonen in de wijk
Paramaribo net buiten het centrum.. Erg leuke vrouw.. Ze is zelf stads creoolse en
laat mij nu het reilen en zeilen in de wijk zien..
Het is hier vooral heel warm.. Ik loop in mijn meest luchtigste kleren terwijl hier
iedereen in zijn spijkerbroek loopt..

De mensen zijn hier heel gastvrij.. Moet echt lachen om hun taal.. Dacht dat het
gewoon Nederlands was, maar zodra ze snel gaan praten, is het Surinaams (Saratonge)
of oekaans of saramakaans. Pech voor mij, kan het niet verstaan,Vooral van die
laatste 2 kan ik niks maken, maar ze zijn het me aan het leren..
maar wel erg leuk om te lerent verst.. Ha Ha.. kan ik het straks nog beter dan mijn
engels...
Vorige week ben ik met Jetty en Eric iemand uit de buurt Paramaribo wezen verkennen.
Ik ga wel een beetje van de hak op de tak, maar je kent me, dat ben ik nog steeds
niet verleerd!!

Toen ik woensdag aankwam.. Vliegreis ging voorspoedig.. Stond alleen in Nederland in
de file.. Dat kennen ze hier niet.. En waren zodoende niet echt vroeg op schiphol..
Verder was ik in mijn vliegtuig zowat de enige blanke.. Had ik eigenlijk niet
verwacht.. Maar was erg gezellig. En kon gelijk wennen aan het vele eten.. Want dat
doen ze heir echt!!!!

Toen ik aan kwam Ik was veel te vroeg!! Jetty mijn gastvrouw had me nog helemaal
niet verwacht... heb ik een stukje van de buurt gezien... Rob Jansen mijn
contactpersoon heeft me opgehaald van het vliegveld.. (daar Wezen ze me er ook op
dat ik me al na een maand moest melden i.p.v. 2 maanden... Scheen normaal te zijn)
en heeft me naar welgelegengebracht.. Het valt echt op dat alles laagbouw is. Er is
eigenlijk maar een doorgaande weg. en je ziet echt veel verschillende culturen
lopen. .Negers, javanen, hindoestanen en indianen. .Onderling is er ook best veel
conflict.. Ik ben beland bij een echte stadscreoolse en je merkt goed dat er veel
frustratie naar de regering is.. Gaat er heel anders aan toe als bij ons.. Overal
waar je loopt begint men er over en wordt er gediscussieeerd... Maar vooral en dat
is echt super, gaat het er heel relaxed aan toe en wordt er veel gelachen!!! Men is
dol op gezelligheid en iedere avond zijn we met zijn allen bij elkaar.. op de
veranda of op straat...

jetty is de voorzitster van de buurt welgelegen en haar huis is een
ontmooetingsplaats.. Hek staat altijd open en iedereen mag spelen, materiaal pakken
wat daar op de veranda staat.. Ze is erg geliefd en iedereen kent haar, zodoende ken
ik er nu ook een heleboel.. Ze vinden het best grappig een Nederlandse op bezoek..
Wel grappig is dat ze daar damverslaafd zijn.. Ik verloor dan ook, maar heb ze kat
en muis geleerd .... Zijn ze nu fanatiek in...

Verder zijn we de stad wezen verkennen... Veel dingen geregeld voor de buurt.. Alles
gaat via organisaties brieven.. Het duurt een eeuwigheid voor je iets gedaan krijgt.
Je moet vooral overal veel achteraan.. Ik ga nu mee als blanke.. Dan schijnen ze
harder te werken zegt Jetty... Er moet zand, een grasmaaier komen, verder zijn ze
bezig aan een sponsoringsproject om de school op te knappen..

Stad Paramaribo is erg gezellig! Ziet er ook erg leuk uit.. Maar ga ik volgende keer
meer over vertellen... Mooie natuur en erg groen. .Het regent hier nu elke dag. Ik
ben nog niet de binnenlanden ingeweest, maar zoals het er uit ziet ga ik dat vrijdag
doen. .Verder blijkende scholen nog geen vakantie te hebben en ga ik een aantal
scholen bezoeken.. Iemand, Die ik in de kerk van Marcel en Jetty heb ontmoet, weet
niet meer zijn naam, gaat me meenemen.. In die kerk hebben ze een andere bijbel..
Het boek van Norman.. Evangelie bekeken van Amerika?/ Heel apart..

Deze week ga ik het project binnenland voorbereiden en wil ik er op de fiets... (Rob
regelt een fiets voor me) op uit. Ze rijden alleen links hebben rare regels en het
lukt me nog niet om een drukke straat over te steken zonder frustrerende toeters..
Ik ben zeg maar deverkeersregels op nieuw aan het leren... O ja dat is ook echt
leuk.. Ze hebben hier veel busjes als vervoer. .Alle mensen die zo'n volvobusje
willen, genieten hier echt...!!!

Echt grappig.. Heb in deze korte tijd al te veel beleefd om op te schrijven, maar
wat me echt nu wel het meest bijgebleven is, de andere cultuur, de politieke
situatie.. de omgang onderling. De hecchte band in een wijk.. Iedereen past op
elkaar en er is echt controle!! Heel anders dan in Nederland..Bij jetty krijgen de
kinderen opvoeding over drugs, aids (is net een geval dat iemand uit ?? 40 meisjes,
ja echt!! besmet heeft... dat leeft wel!!)

Ik ga nu rondom Paramaribo eens verkennen.. Ben benieuwd, maar dat horen jullie nog
wel.. Ben nog een heleboel vergeten , maar dat komt de volgende keer wel!!

Heel veel groetjes en liefs vanuit EEn heel warm Paramaribo!!

Anneleen



  • 31 Juli 2008 - 22:33

    Wout:

    Nou dat ziet er al veelbelovend uit wat je allemaal wilt doen, leren en ontdekken, dan kom je straks echt te kort aan die 11 weken, geniet er maar lekker van en laat ons smullen van de avonturen van "Anneleen in PaPaRaRaMaMaribo".De groeten vanuit een heel erg warm en benauwd Holland!

  • 05 September 2008 - 08:57

    Fran:

    heel toevallig kwam ik op jouw site terecht grappig, vooral omdat Jetty mijn schoonzus is en ik getrouwd ben met haar broer Eric. Ik heb er zelf ook gewoond, ook in het huis op de foto, het is het ouderlijkhuis van de familie melcherts. Doe Jetty de groeten van franny als je wilt en jij veel plezier daar..... maar pas op!!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Suriname, Paramaribo

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

16 September 2008

tijd vliegt!!

02 September 2008

10 dagen binnenland....

11 Augustus 2008

canzi

06 Augustus 2008

veel te doen!!

02 Augustus 2008

trip new lombe
anneleen

Hoi! Leuk dat je even op mijn site komt kijken!

Actief sinds 16 Juni 2008
Verslag gelezen: 290
Totaal aantal bezoekers 13601

Voorgaande reizen:

05 December 2011 - 01 Juli 2012

Naar de andere kant van de wereld!!

23 Juli 2008 - 08 Oktober 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: