trip new lombe - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van anneleen bolle - WaarBenJij.nu trip new lombe - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van anneleen bolle - WaarBenJij.nu

trip new lombe

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg anneleen

02 Augustus 2008 | Suriname, Paramaribo

Hee allemaal!!

Een nieuw berichtje.. Beetje kort.. Mijn minuten verlopen zo.. En ik ga strak weer een poging salsa wagen... Ha Ha..

Na mijn vorige week ben ik een twee scholen wezen bezoeken. Allebei in de wijk maar totaal verschillend.. De eerste was een piliotschool.. Een hindoestaanse school. En ze deden mee aan het lumproject geloof ik. De kinderen waren ook al bezig met keuze activiteiten!! Maar ze werkte niet met niveauverschillen.. Ik had verteld dat ik een jongetje begeleiding gaf, hij zat ook op die school.. Was wel leuk! De school gaf aan dat de oekaanse en saramakaanse (Binnenlanders) echt problemen hadden met de leerstof, maar dat het bijna niet lukte om ze het aan te leren!! Lijkt me nu wel uitdaging om te kijke of Ik ronalda zo heet het jochie wat kan helpen..
De avond na mijn eerste schooltrip zijn we rondje gaan maken.. Ben bij bewoners geweest. Kreeg groente mee naar huis Klaroen.. Moest ik echt gegeten hebben.. En olijven en surinaamse kersen.. Hebben dus heerlijk gezond gegeten.. Want eten is hier wel wat anders... Jullie zullen het wel niet geloven, maar ik kluif elke dag aan wel 4 of 5 of nog meer kippenpootjes... Ha ha... Dat is het laatste wat ik wel zou doen.. Voor de rest eten ze hier veel minder groente dan in Nederland...
Was erg leuk bij die man.. O ja die ochtend zijn we ook de kleurkaarten aactie naar de school wezen brengen. Schoolhoofd stond niet open,en beweerde dat we alles achter haar rug hebben gedaan.. Buurtmanager was er ook bij. .Lopen allemaal in uniform van polititie.. Hebben geloof ik nog net geen wapen.. (Zodra ze geld komen brengen naar de bang zie je wel veel bewaking met..
wapens!!) Hebben het nu doorgespeeld naar hoofd van het basisschooolonderwijs en waarschijnlijk gaan ze haar naar een andere shcool verplaatsen!! Is echt een trieste !!! school. Je schrikt echt en ze staat niet open voor hulp om dat ze geen bemoeienis wil over haar werk..
Volgende dag andere school bezocht. .Deze was veel groter 40 kinderen per klas is het gemiddelde.. Ikl zal nu nooit meer zeuren met mijn 32!!
Wat me opviel is dat ze me heel graag wilden rondleiden, maar heel erg hopen dat ik wat spullen voor ze heb. Ze hebben weinig. Kinderen moet hun eigen spullen meenemen.. Wij zijn verwend. Wel heel leuk om dit mee te maken hoe ze met weinig middelen toch wat kunnen bereiken!
's avonds kwam Rob Jansen langs. Ik weet nu mijn tweede projectje. Ik ga de dorpen aan de suriname rivier in kaart brengen. Ik moet te weten komen welke organisaties er zijn en wie welke functie heeft zodat meiden die in november komen hier mee verder kunnen zonder vooronderzoek te hoeven doen. Ik verblijf dan tussendoor ook een aantal keer 2 of 3 nachten in een dorp.
daarna naar buurt verderop geweest.. Moet naam nog even na ikijken. Maar dit was echt een achterwijk met krotten... Andere sfeer..
Unicef kwam langs, maar duurde nog al lang. .Ben buurt wezen verkennen. Was jongen met zelfgemaakte vlieger. .Heb hem van hem gekocht.. Dacht leuk als voorbeeld!
Ging heel hard regenen.. Zoals iedere dag.. Dit si overgang nat naar droog dus heftig!!
Ben toen gaan schuilen in huisje met aantal meiden Praten allen oekaans en snel!!! Geen woord van te verstaan, maar konden ook nederland en bleken een dansje als huiswerk voor de lerarenopleiding te hebben. Kwam me bekend voor!!

Ben nu net terug van 2 dagen new lombe.. Geschiedenis is wel interessant.. Oud lombe is nu een stuwmeer. .Heeft onderweater gestaan. Mensen zijn door de regering verplaatst..

Lijkt wel of je in afrika bent. Mensen lopen in een tanga. .Heb er nu ook 2 met hoofddoeken.. Erg fleurig.. Leuke mode hoor!! Was helemaal in mijn element.. Zijn met audrey , iemand van kerk jetty en Marcel mee geweest. Zij heeft daar een huisje.. ongeveer 8 m2 groot.. misschien Meeste huisjes zijn zo groot..

Het is een saramacaaans dorp en die taal is echt niet te verstaan!! Ze waren eerst bang om met mij te praten omdat ze niet goed nederlands durven te spreken. .Mijn dialect was ook heeel vreemd.. Wat heel leuk was , dat ik niet al s toerist naar het dorp ben gekomen, maar als een kennis van audrey.. Ze behandelen je dan als een van hen. .'s avonds was er een herdenkingsdiens! Waren 2 sterfgevallen. Heel het dorp is katholiek en sommigen geloven daarnaast in geesten.. Wel leuk om dit mee te maken.. Zaten echt in de binnenlanden. Heenweg met de familiebus er naar toe gegaan. Ik zat naast de chauffeur een oom van haar.. Vol met spullen. In nederland hadden ze deze bussen echt aangehouden!! Veel te vol.. Weg ernaar toe is heel stoffig.. En je ziet echt de overgang van savanne naar tropisch regenoud. Van witzand naar donker..

Lekker gezwommen in de rivier!! Eindelijk water!!!!!!!!!
Verder vis gegeten en piranha soep!! Best lekker!! en veel hagedissen gezien!!!!!


Binnen kort ook trip naar calibi.. Ga ik naar de schildpadden!! Ben benieuwd.. Voor de rest verblijf ik de rest van de tijd veel in de buurt.. Willen met de kinderen ook naar new lombe.. dit was proefweekendje..

Was weer leuk weekje!! Tot de volgende keer!!
Liefs AnneleenP.S. Foto's thuis laten liggen, zet ik volgende keer op de site...



  • 03 Augustus 2008 - 10:07

    Frans:

    Leuk om je blogs te lezen! Je bent daar al aardig ingeburgerd. Kan me voorstellen dat het je een fijn gevoel geeft dat ze je niet als toerist zien. Geniet van de nieuwe kleuren, geuren en smaken, plezierige dag verder!

    grtz Frnz

  • 03 Augustus 2008 - 20:41

    John:

    Heey,kanjer.
    zo te zien verveel je je zelf nog niet.
    Klinkt allemaal erg leuk . neem alles goed in je op, en geniet van alles wat je daar doet en ziet. Hier is't regen seizoen ook net begonnen, hihihi
    Voor aankomende week, veel plezier en ben nu al weer benieuwd naar meer spannende verhalen.

    liefs xxxxxx
    john

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Suriname, Paramaribo

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

16 September 2008

tijd vliegt!!

02 September 2008

10 dagen binnenland....

11 Augustus 2008

canzi

06 Augustus 2008

veel te doen!!

02 Augustus 2008

trip new lombe
anneleen

Hoi! Leuk dat je even op mijn site komt kijken!

Actief sinds 16 Juni 2008
Verslag gelezen: 1085
Totaal aantal bezoekers 13577

Voorgaande reizen:

05 December 2011 - 01 Juli 2012

Naar de andere kant van de wereld!!

23 Juli 2008 - 08 Oktober 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: